Stap 1: introductie
Stap 2: de basis
Stap 3: blogs schrijven
Stap 4: publiceren en delen
Stap 5: meten en evalueren
Extra

Opbouw: jouw blog in 5 stappen

In deze paragraaf lees je hoe je cursus is opgebouwd. De cursus bestaat uit 12 lessen (plus nog een extra les) die je stap-voor-stap meenemen in het ‘blogproces’. Hier vertel ik je hoe die stappen er uitzien.

Stap 1: Introductie

Voordat we met jouw blog aan de slag kunnen, is het goed om eerst stil te staan bij wat ‘volhoudbare communicatie‘ is. Waarom hebben we het in de cursus over volhoudbaarheid, en bijvoorbeeld niet duurzaamheid, mvo, welzijn of groen? En wat maakt communicatie hierover anders dan ‘gewoon communiceren’? 

Ook bespreken we wat bloggen (niet) is. Wat de bekende valkuilen zijn en hoe je voorkomt dat je daar in valt. Maar ook waarom je zou moeten bloggen over ‘volhoudbare onderwerpen’ en hoe je dat het beste kunt doen. En natuurlijk lees je waarom bloggen écht iets voor jou is!

Aan het eind van dit onderdeel heb je voldoende basiskennis om serieus werk te maken van jouw blog. 

Stap 2: De basis

Als je meer weet over volhoudbare communicatie en bloggen is het tijd om écht aan de slag te gaan! In drie lessen leggen we de basis voor jouw blog. Een goede voorbereiding is immers het halve werk.  

We beginnen met jouw dna en verhaal. Een blog staat namelijk nooit op zichzelf; het moet onderdeel zijn van jouw verhaal, product, dienst of ambitie. Als dat niet zo is, loop je namelijk het risico dat je blog niet serieus wordt genomen (of dat jij het niet serieus genoeg neemt). 

Als je helder hebt wáár je het voor doet, gaan we een plan van aanpak maken. Op basis van jouw doel, doelgroep en onderwerpen maken we een strategie. Ook kijken we alvast naar een goede plek om je blogs te publiceren en te delen.

In de derde les worden we nog een stap concreter: we maken een contentkalender met alle blogs voor het komende jaar. Jaar? Ja, jaar! Zo zorgen we ervoor dat je het zeker gaat volhouden en dat je blog ook de aandacht krijgt die het verdient.  

Stap 3: Het bloggen

Al het voorbereidende werk is gedaan, dus er is niet wat ons nu nog tegenhoudt om aan de slag te gaan. We gaan je eerste blog(s) schrijven!

Natuurlijk help ik je op weg, want beginnen met schrijven kan nog best lastig zijn. Ik vertel je over het schrijfproces en schrijftechnieken, en natuurlijk krijg je tips en handvatten om je eerste alinea’s op papier te zetten.

Als de inhoud van je verhaal op (digitaal) papier staat, gaan we naar de vorm kijken. Je leert de fijne kneepjes van structuur aanbrengen, bijvoorbeeld met een goede titel, alinea’s, kernzinnen en koppen. 

Daarna staan we stil bij de stijl en opmaak, want niet alleen wát je schrijft is belangrijk, maar ook hóé je het schrijft. Ook krijg je tips en trucs voor het gebruik van afbeeldingen en kleuren. 

Et voila! Aan het eind van deze lessen is jouw eerste blog klaar, gefeliciteerd!

Stap 4: Publiceren en delen

Maar wat is een blog waard als je hem niet plaatst? Tijd om de publiceren en delen dus. 

Voordat we dat doen vertel ik je meer over waar heel veel tekstschrijvers, bloggers en copywriters hun mond van vol hebben: zoekmachineoptimalisatie of search engine optimization (SEO). Ik vind dat je schrijft voor mensen, niet voor Google, maar veel SEO-technieken zijn ook handig voor ‘gewone lezers van vlees en bloed’. Daarom staan we hier toch bij stil.

Daarna gaan we jouw blog publiceren en promoten, want mensen komen niet vanzelf op jouw blog af (behalve je familie misschien). Ik geef je daarom alle middelen om je blog succesvol te delen met de wereld. 

Wat je natuurlijk wilt, is dat mensen terug blijven komen op je blog. Misschien wil je in contact komen met ze, of hoop je dat ze geïnteresseerd raken in je producten of diensten. Hier hebben we in de eerste hoofdstukken over nagedacht. Wat je doel ook is, het is belangrijk om een publiek op te bouwen en interactie te creëren. Daar ga ik je bij helpen.

Stap 5: Meten en evalueren

Met jouw blog heb je een doel. Daar hebben we in de eerste lessen (bij jouw blogplan-van-aanpak) bij stilgestaan. Daarom kijken we tot slot hoe je kunt zien of jouw doelen behaald worden en waarom (niet). Meten is weten, en ook als je geen wiskundige bent kun je uit statistieken een hoop informatie halen. Dit is dus wel het laatste hoofdstuk, maar zeker niet het minst belangrijke!

Extra: blogtips voor WordPress

Wist je dat de meeste blogs gepubliceerd worden op WordPress? Grote kans dus dat ook jij daarvan gebruik maakt. Daarom krijg je in deze extra les nog handige adviezen voor het gebruik van WordPress. Denk aan nuttige plugins, het aanpassen van url’s, formulieren en nieuwsbrieven en het gebruik van categorieën en tags. 

Helemaal voor niets, omdat ik blij ben dat je voor deze cursus hebt gekozen!